Plannen met de autobijtelling II
In de Autobrief van 19 juni kondigt het kabinet een beweging aan naar slechts twee bijtellingspercentages, 4% en 22%. Het lage percentage geldt voor volledig elektrische auto’s. Die houden ook vrijstelling van MRB en BPM. In 2020 wordt de bijtelling voor deze auto’s 22%, voor zover de cataloguswaarde hoger is dan € 50.000. Dat geldt weer niet als ze uitsluitend op waterstof rijden. Alle andere personenauto’s, ook plugin hybride auto’s, gaan volgens de plannen in stapjes naar een bijtelling van 22%. De grote vraag is natuurlijk: als ik nu kies voor een auto, wordt ik dan de komende jaren geconfronteerd met een hogere of lagere bijtelling?
Uitgangspunt van Autobrief is dat de automobilist die heeft gekozen voor een auto waarvoor in het kader van de bijtelling een CO2-korting van toepassing is, ook blijft profiteren van de fiscale stimulering. De zakelijke rijder heeft er bij zijn autokeuze immers van uit kunnen gaan dat zijn bijtellingstarief voor ten minste 60 maanden geldt. Daarom wordt niemand gedurende deze (lease)periode geconfronteerd met een veranderd bijtellingstarief. Uiteraard geldt hetzelfde voor de automobilist die heeft gekozen (of in 2016 kiest) voor een auto zonder CO2-korting. Zijn bijtelling wordt niet lager.
Uw bijtelling geldt dus gedurende 60 maanden na de datum van de eerste tenaamstelling van uw auto. De percentages die genoemd zijn voor de periode 2016 tot 2020 gelden voor nieuwe auto’s in het betreffende jaar.